Educatie fara pedeapsa, fara conditionare

by Daniela on 27 ianuarie, 2011

Pedeapsa

  • Invata copii cum sa nu asculte, cum sa scape mai usor. Copilul batut pentru note de exemplu poate ajunge sa gandeasca: ma bate si gata ma lasa in pace sau si ce daca ma bate. In timp frica de pedeapsa, durerea pedepsei naste opozitie, revolta, razbunare
  • Invata foarte bine copii ce sa nu faca, si nu ii invata deloc ce anume sa faca, astfel incat in timp copilul va stii doar ce sa nu faca si …exact asta va face, va repeta ce nu trebuie sa faca, acest lucru se numeste  incompetenta invatata. Un copil pedepsit violent stie cel mai des de ce anume este pedepsit insa nu stie ce anume are de facut pentru a nu mai fi batut si in acelasi timp pentru a fi multumit cu sine. Deseori simte ca i se cere ceva ce el nu are, nu poate, nu stie si deasemeni ca el e singur si nimeni nu il ajuta sa aibe, sa poata, sa stie exact ce anume se asteapta de la el
  • Inhiba dorinta de evolutie a copiilor- pedeapsa scoate in evidenta si dezvolta incapacitatile, neputintele copiilor
  • Inhiba invatarea, increderea in sine, descurajeaza, raneste
  • Este fals faptul ca bataia ii intareste pe copii, de fapt copii din bataie invata cum sa bata pe altii, cum sa ii raneasca si ei la randul lor pe altii, isi urasc parintele care ii bate, invata sa opuna rezistenta la tot ce li se cere si astfel  devin inadaptati la diferite sarcini ale vietii

Conditionarea

  • Daca faci … vei primi ….asta inseamna: parintii ma iubesc doar daca eu fac ce vor ei, in rest eu nu sunt al lor, ca urmare ma simt din ce in ce mai mult nesigur pe mine, incapabil, parasit, ratat, umilit, singur
  • Conditionarea da sentimentul parasirii pentru ca scade nenegociabil si brutal iubirea, aprecierea, siguranta, sentimentul de impreuna fara de care noi oamenii nu putem supravietui

Ca parinte, folosind pedeapsa si conditionarea, speri sa obtii o reactie pozitiva si evolutia copilului tau, totusi asta nu se intampla frecvent.

Ce poti face diferit? Cum?

{ 2 comments… read them below or add one }

Ioana martie 13, 2013 la 23:03

Foarte interesanta opinia dvs., va dau totalmente dreptate. Zilele acestea am de facut un proiect pentru scoala cu aceasta tematica si rolul meu este de a gasi aspecte negative ale metodei mult laudate (conditionarea in educatie). Inafara de faptul ca nu stimuleaza motivatia intrinseca a copilului nu mai aveam nimic concret de zis dar citind ce-ati exprimat dvs. e ca si cum ati spus tot ce eu nu putea formula, ce simteam in sinea mea dar nu putea transforma in cuvinte. Imi pare bine ca impartim aceeasi viziune si imi pare rau ca nu sunteti din Iasi pentru ca as veni fara ezitare in practica la dvs. As dori totusi sa va intreb daca este nevoie de supervizare la mine daca eu doresc doar sa fiu consilier scolar, fara sa apartin Colegiului Psihologilor; adica vreau doar sa indrum copilul fara a formula un diagnostic cu parafa ce poate fi postat la dosarul lui?

Răspunde

Daniela martie 14, 2013 la 18:23

Legat de supervizare sau de ceea ce presupune activitatea de consiliere scolara nu sunt in masura sa va ofer un raspuns oficial si complet. Probabil veti putea obtine mai multe informatii fie de la Ministerul Educatiei fie de la Colegiul Psihologilor. Totusi orice om, cand i se solicita ajutorul si simte ca il poate oferi, poate participa cu sufletul, cunostintele si experienta sa la sustinerea punctuala a unei alte persoane. Va multumesc pentru aprecieri.

Răspunde

Leave a Comment

Previous post:

Next post: